dnes je 28.3.2024

Input:

Organizační řád města

1.1.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer

6.2.2.1
Organizační řád města

Ing. Danuše Prokůpková

ORGANIZAČNÍ ŘÁD MĚSTA

Organizační uspořádání účetní jednotky: Město XXXXXXXXXXXX

Označení: Organizační řád Označení: OS/042/04/08

Zpracoval: jméno Kontroloval: interní auditor

Platnost:Závaznost: všechny zaměstnance a orgány

Datum vydání: Vydává: odbor pro vnitřní věci

Nahrazuje: dosavadní OŘ Doplňuje: ......................................

Počet stran................................. Přílohy........................... Organizační schéma

Metodické vymezení:............................... Vnitřní organizační směrnice

Oddíl A – Struktura organizačního řádu

Část I. – Úvodní ustanovení a zásady

Článek 1 – Předmět úpravy

Článek 2 – Postavení a působnost města

Část II. – Město a jeho orgány

Článek 3 – Členění orgánů města

Článek 4 – Zastupitelstvo města

Článek 5 – Rada města

Článek 6 – Starosta

Článek 7 – Místostarosta

Oddíl B – Členění úřadu, organizace a procesy

Část III. –- Městský úřad a jeho činnost

Článek 8 – Městský úřad

Článek 9 – Organizační složení MěÚ

Článek 10 – Okruhy činností odborů a oddělení

Část IV. – Zaměstnanci města

Článek 11 – Zásady vnitřního styku
Článek 12 – Vedoucí zaměstnanci
Článek 13 – Zaměstnanci

Část V. – Zásady řízení

Článek 14 – Obecné zásady

Článek 15 – Organizační normy a řídící akty

Článek 16 – Povinnosti, práva a odpovědnost vedoucích zaměstnanců

Článek 17 – Delegovaná pravomoc

Článek 18 – Zastupování vedoucího

Článek 19 – Předávání a přejímání funkce

Článek 20 – Povinnosti, práva a odpovědnost zaměstnanců

Část VI. – Organizační složky města

Článek 21 – Definice organizačních složek

Článek 22 – Okruhy činností organizačních složek

Část VII. – Orgány zastupitelstva a rady

Článek 23 – Výbory zastupitelstva města

Článek 24 – Komise Rady města

Část VIII. – Zvláštní orgány

Článek 25 – Přestupková komise

Článek 26 – Povodňová komise

Část IX. – Vnitřní kontrolní systém

Článek 27 – Organizace vnitřního kontrolního systému

Článek 28 – Postavení útvaru vnitřní kontroly

Část X. – Zvláštní a závěrečná ustanovení

Článek 29 – Způsob provádění změn a aktualizací

Článek 30 – Navazující předpisy

Článek 31 – Závaznost a účinnost

Oddíl B – Hlavní stať – Bližší ustanovení k zásadám, a procesům

Část I. – Úvodní ustanovení

Článek 1 – Předmět úpravy

Organizační řád upravuje zásady činnosti orgánů města, jejich strukturu, určuje vnitřní uspořádání městského úřadu XXX, dělbu práce mezi jednotlivými odbory, odděleními, útvary a organizačními složkami, jejich vzájemné vztahy a vazby na zařízení a organizace, které město řídí nebo zřizuje.

Článek 2 – Postavení a působnost města

Postavení a působnost města a jeho orgánů vymezuje zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o obcích), pokud jde o samostatnou působnost a pokud se jedná o přenesenou působnost, je upravena řadou zvláštních právních předpisů.

Část II. – Město a jeho orgány

Článek 3 – Členění orgánů města

Organizační složení městských orgánů:

a. zastupitelstvo města (dále jen ZM),
b. rada města (dále jen RM),
c. starosta a místostarosta,
d. městský úřad (dále jen MěÚ),
e. odbory a oddělení městského úřadu,
f. organizační složky města,
g. městská policie,
h. orgány ZM a RM (výbory a komise),
i. zvláštní orgány (přestupková komise, povodňová komise).

Článek 4 – Zastupitelstvo města

1. Zastupitelstvo města XXXXX tvoří členové v počtu............členů

1.1. Základní úkoly ZM:

a. Vykonává pravomoci vyplývající z § 84 až 85 zákona č. 128/2000 Sb. Tuto působnost nemůže přenést na jiné orgány, nestanoví-li tak zákon o obcích jinak.

b. Rozhoduje ve věcech patřících do samostatné působnosti města.

1.2. Ze své pravomoci dále:

a. Hodnotí pomoc jiných organizací, které město neřídí, při rozvoji územního obvodu města a zabezpečování potřeb obyvatel.

b. Projednává zprávy o činnosti RM a výborů mezi jednotlivými zasedáními.

c. Rozhoduje o dalších otázkách, které si k rozhodnutí vyhradí (viz VOS "Jednací řád zastupitelstva“ evidovaná v centrální evidenci pod označením :.........................

Článek 5 – Rada města

1. Rada města XXX má ..... členů – radních. Její postavení, působnost a pravomoci upravuje

zejména § 99 až 102 zákona o obcích.

2. Ze své pravomoci RM dále:

a. zabezpečuje pravidelnou informovanost členů ZM o nových právních předpisech týkajících se činnosti a rozvoje města a obcí i o dalších závažných skutečnostech, souvisejících s výkonem funkce,

b. organizuje a koordinuje spolupráci a pomoc poskytovanou členům ZM ze strany odborů a oddělení MěÚ, organizačních složek města, zařízení spravovaných městem, příp. dalších orgánů a jiných organizací v územním obvodu města,

c. koordinuje a hodnotí činnost komisí,

d. kontroluje a schvaluje záměry odborů a oddělení MěÚ a organizačních složek města v přípravě podkladů pro rozhodování ZM,

e. koordinuje činnosti odborů a oddělení MěÚ a organizačních složek města při řešení úkolů, u nichž je jejich spolupráce nutná (např. příprava návrhů rozpočtů, řešení koncepčních otázek rozvoje územního obvodu, zpracování závazných souhrnných stanovisek, vyžadovaných a poskytovaných podle příslušných předpisů, rozpracování usnesení vlády, jakož i směrnic, pokynů a usnesení vyšších orgánů řízení).

3. RM je výkonným orgánem v oblasti samostatné působnosti.

V oblasti přenesené působnosti rozhoduje RM, pouze stanoví-li tak zákon o obcích.

Článek 6 – Starosta

1. Starosta je představitelem města a zastupuje město navenek (statutární orgán). Základní práva a povinnosti starosty města jako člena ZM uvolněného pro výkon funkce jsou upraveny, § 103 až 108 zákona č. 128/2000 Sb. Ze své činnosti je odpovědný ZM.

2. V rámci své pravomoci vykonává i další úkony:

a. podle potřeby vydává pokyny k operativnímu zabezpečení usnesení orgánů města voleným zastupitelům, vedoucím odborů a oddělení MěÚ, organizačních složek a zařízení města,

b. projednává s RM a zabezpečuje konečná opatření k obsahu materiálů předkládaných ZM,

c. řídí městskou policii (§ 3 zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů),

d. zřizuje zvláštní orgány obce v případech stanovených zvláštními zákony,

e. zastupuje město při výkonu vlastnických práv, akcionářských práv, popřípadě členských práv.

2.1.1. Jako statutární zástupce podepisuje jménem města zejména:

a. smlouvy, kterými se nabývá nebo prodává nemovitý majetek města nebo se jimi sdružují finanční prostředky či vstupuje do majetkové nebo podnikatelské spoluúčasti,

b. smlouvy o dílo s dodavateli zboží, služeb a prací;

c. dále řídí a provádí konkrétní opatření vůči právnickým osobám zřízeným městem v souladu se zřizovacími či zakladatelskými smlouvami.

Článek 7– Místostarosta

1. Místostarosta zastupuje starostu v době jeho nepřítomnosti a plní úkoly stanovené mu RM nebo ZM. Základní práva a povinnosti místostarosty města jako člena ZM uvolněného pro výkon funkce, jsou upraveny § 104 zákona č. 128/2000 Sb. Ze své činnosti je odpovědný ZM.

2. V rámci své pravomoci a dle organizační struktury vykonává i další úkony:

a. řídí organizační složky města,

b. řídí a koordinuje činnost zvláštních orgánů města,

c. odpovídá za výkon práv zřizovatele příspěvkových organizací města.

Oddíl C – Členění úřadu MěÚ, organizace a procesy

Část III. – Městský úřad a jeho činnost

Článek 8 – Městský úřad

1. Městský úřad tvoří starosta, jako člen ZM dlouhodobě uvolněný pro výkon své funkce, místostarosta, jako člen ZM dlouhodobě uvolněný pro výkon své funkce, tajemník MěÚ a další zaměstnanci města zařazení do tohoto úřadu.

2. Městský úřad XXX XXX je ve smyslu zákona č. 314/2002 Sb. pověřeným obecním úřadem, jehož působnost ve státní správě vymezují zvláštní právní předpisy.

Článek 9 – Organizační složení MěÚ

1. Organizační struktura MěÚ se dělí na

01 – odbory

02 – oddělení

03 – referáty

1.1 Odbor je uzavřený okruh činností stejnorodého charakteru. Odbor obsahuje nejméně ..........pracovních míst.

1.2 Oddělení je organizační útvar, který vykonává určenou ucelenou agendu, zaměřenou k užšímu okruhu odborných činností. V čele je vedoucí oddělení. Oddělení se může členit na pracovní skupiny, případně na jednotlivá pracoviště (referáty). Oddělení obsahuje nejméně .....pracovních míst.

1.3 Referát představuje organizační útvar pro uzavřenou agendu zajišťovanou pracovní skupinou či jedním zaměstnancem. Může být přímo podřízena vedoucímu kteréhokoliv výše uvedeného organizačního útvaru

2. RM zřizuje podle § 102 odst. 2 písm. f) zákona č. 128/2000 Sb. tyto odbory v rámci MěÚ:

  • odbor kancelář starosty

  • odbor interního auditu

  • hospodářsko-finanční odbor

  • odbor pro záležitosti občanů

  • odbor výstavby a územní správy

  • majetkově-správní odbor

3. RM zřizuje podle § 102 odst. 2 písm. f) zákona o obcích samostatné investiční oddělení na úrovni odboru v rámci MěÚ. Toto oddělení řídí vedoucí, kterého jmenuje starosta města.

4. RM zřizuje v rámci odboru pro záležitosti občanů samostatný referát pro vyřizování petic a stížností, pracovník podléhá přímo tajemníkovi.

Článek 10 – Okruhy činností odborů a oddělení

1. Pro jednotlivé odbory jsou stanoveny náplně činnosti na úseku státní správy a samosprávy, které jsou upraveny pracovními náplněmi jednotlivých referentských míst. Okruh činností odborů a dalších útvarů MěÚ stanovuje tajemník MěÚ. Podrobný popis činnosti a popisy pracovních míst obsahuje "Pracovní řád MěÚ XXXXXXXXX“, který je evidován v centrální evidenci pod označením ....................................................

1.1. Odbor interního auditu je funkčně nezávislý útvar, organizačně oddělený od řídících a výkonných struktur.

1.2. Útvar interního auditora je přímo podřízen starostovi

2. Odbory zajišťují například tyto činnosti:

2.1 Odbor – kancelář starosty:

  • sekretariát a informační místo městského úřadu,

  • informační soustava, správa dat, hardware a software, archivace a evidence písemností,

  • informování veřejnosti, styk se sdělovacími prostředky, tvorba a aktualizace webových stránek města,

  • matriční úřad, jehož pravomoci upravují na úseku přenesené působnosti státní správy zvláštní zákony,

  • hlášení a evidence obyvatel,

  • příjem a výdej žádostí o vydání OP a cestovních dokladů,

  • ověřování podpisů a vidimace listin,

  • organizace řešení stížností,

  • organizace řešení petic, v souladu se zákonem č. 85/1990 Sb., o právu petičním,

  • organizace žádostí o informace, v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím,

  • organizace voleb, referenda, sčítání lidu,

  • povolování veřejných sbírek,

  • řešení otázek na úseku služeb (veřejná doprava, telekomunikace, pošta, televize, bankovní služby, další služby veřejnosti),

  • vnitřní správa městského úřadu.

2.2 Odbor hospodářsko-finanční:

  • příprava rozpočtu města a kontrola hospodaření podle rozpočtu,

  • příprava a tvorba podkladů pro realizaci hospodářské politiky města,

  • kontrola a rozbory čerpání rozpočtu města,

  • zpracování podkladů pro sjednávání úvěrů a splácení přijatých úvěrů a půjček,

  • zapojování prostředků od státních orgánů, kontrola jejich čerpání a roční vypořádání,

  • finanční řízení organizací zřízených městem (příspěvkové organizace) a převod finančních prostředků jim stanovených rozpočtem města,

  • všeobecná a mzdová účtárna,

  • správa místních poplatků,

  • vymáhání pohledávek města,

  • účetní evidence majetku, efektivní hospodaření s majetkem města (dlouhodobý majetek, finanční majetek, pohledávky, zásoby, majetkové účasti),

  • metodicky řídí veškeré účtování a účetní výkaznictví v rámci celého MěÚ,

  • kontroluje efektivnost hospodaření s majetkem města (dlouhodobý majetek, finanční majetek, zásoby, pohledávky, majetkové účasti).

2.3 Odbor pro záležitosti občanů:

  • sociální úřad, jehož pravomoci upravují na úseku přenesené působnosti státní správy zvláštní zákony,

  • zabezpečení, organizace a kontrola činnosti pečovatelské služby,

  • rozhodování o poskytování pečovatelské služby

  • řešení úkolů v oblasti státní správy a samosprávy v samostatné působnosti zdravotnictví, organizace činnosti klubu důchodců,

  • řešení úkolů v bytové oblasti,

  • koordinace zabezpečení chodu domu s pečovatelskou službou.

2.4 Odbor výstavby a územní správy:

  • stavební úřad, jehož pravomoci upravují na úseku přenesené působnosti státní správy zvláštní zákony,

  • speciální stavební úřad ve věcech místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací ve správním obvodu obce,

  • silniční správní úřad ve věcech místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací na území města XXXXXX,

  • speciální stavební úřad a vodoprávní úřad vykonávající státní správu podle vodního zákona,

  • činnost ekologa města na úseku státní správy a samosprávy, jehož pravomoci upravují mimo jiné zvláštní zákony,

  • výkon územní správy spolupráce s katastrálním úřadem, tvorba technické mapy a dalších územně orientovaných produktů informačního charakteru, tvorba koncepcí organizace činností v území, řešení sporů mezi uživateli území, nepřísluší-li toto soudu nebo jinému orgánu

  • spolupráce s orgány a organizacemi na úseku památkové péče,

  • výkon činností pořizovatele územně plánovací dokumentace v souladu s příslušnými předpisy,

  • přidělování čísel popisných a evidenčních.

2.5 Majetkově-správní odbor:

  • komplexní evidence a správa majetku města (např. budov, místních komunikací, veřejných prostranství a dalších pozemků včetně městských lesů, vodních ploch, toků a nádrží, technických zařízení),

  • provádění technických služeb prostřednictvím majetku města (provoz městského hřbitova, městské skládky),

  • zabezpečování technických služeb prostřednictvím právnických nebo fyzických osob,

  • dohled nad nepřímým zajištěním služeb pověřenými organizacemi (např. dodávka pitné vody, odkanalizování odpadních vod, dodávky elektrické energie, plynu, úpravy a údržba účelových, státních a krajských komunikací) a spolupráce s těmito organizacemi,

  • dohled nad záměry třetích osob, jsou-li dotčeny zájmy města nebo jeho majetek (překopy komunikací, umístění na budovách a pozemcích města),

  • kontrola hospodaření s majetkem města, smluvních vztahů a prováděných prací při správě majetku města (budovy, byty a nebytové prostory, centrální zdroj tepla, čistírny odpadních vod, kanalizace dešťová a splašková, zdroje pitné vody),

  • správa hospodaření s odpady,

  • správa informačního systému města, plakátovacích ploch,

  • majetkoprávní záležitosti a hospodaření s majetkem města (pronájmy, prodeje) za podmínek obecně závazných a vnitřních předpisů,

  • zajišťování pasportizace majetku města a jeho aktualizace,

  • vedení a správa skladu CO,

  • řízení pracovníků na veřejně prospěšné práce nebo při alternativním výkonu trestu.

3. Investiční oddělení:

  • příprava a zajištění investiční činnosti města,

  • řeší problematiku na úseku koncepcí rozvoje města, komunikace s investory,

  • výkon nebo zajištění výkonu dozoru nad investicemi města,

  • spolupracuje při zajišťování financování výstavby a dalších akcí,

  • spolupracuje při řešení energetických záležitostí města,

  • centrální poradenství a konzultace pro ostatní odbory MěÚ v oblasti zadávání veřejných zakázek.

3.1. Jednotlivé odbory a oddělení jsou rozpracovány do organizačních schémat s vyjádřením podřízenosti. Organizační schéma městského úřadu je uvedeno v příloze organizačního řádu.

Část IV. – Zaměstnanci města

Článek 11 – Zásady vnitřního styku

  • odbory a oddělení městského úřadu jsou povinny v rozsahu své působnosti si vzájemně poskytovat informace pro plnění úkolů, vydávat stanoviska a posudky potřebné pro ostatní odbory a oddělení a vzájemně spolupracovat pro úspěšné a efektivní plnění úkolů,

  • ve spolupráci odborů a útvarů si v rámci svých povinností a možností vycházejí bezvýhradně vstříc, zejména v otázkách, které spadají do působnosti i více než dvou útvarů.

  • při koordinaci stanovisek se podřizují rozhodnutí RM, které sleduje přípravu stanovisek vyžadovaných vyššími územními orgány, resp. poskytovaných orgány města podle příslušných předpisů

  • při řešení sporů ze zabezpečování pracovních úkolů mezi jednotlivými zaměstnanci a mezi odbory postupuje vždy vedoucí odboru a tajemník především formou dohody. Pokud se nedospěje k dohodě, rozhoduje tajemník a teprve nesouhlas (odvolání – stížnost) řeší RM.

Článek 12 – Vedoucí zaměstnanci

1.1 Za vedoucí zaměstnance se považují:

  • starosta,

  • místostarosta,

  • tajemník MěÚ,

  • vedoucí odborů,

  • vedoucí investičního oddělení,

  • vedoucí kulturního domu a muzea,

  • velitel městské policie.

1.2. Vedoucí zaměstnanci jsou odpovědni za správné a včasné rozpracování a provádění příslušných zákonů, vyhlášek, nařízení a usnesení vlády ČR, a dalších orgánů, pokud z nich vyplývají úkoly pro město, usnesení ze zasedání ZM a RM, i za dodržování zákonů a ostatních právních předpisů.

1.3 Práva, povinnosti a postavení starosty a místostarosty upravují čl. 6 a 7.

2. Tajemník MěÚ

  • je odpovědný za plnění úkolů městského úřadu v samostatné působnosti i přenesené působnosti starostovi,

  • je nadřízený všem zaměstnancům MěÚ,

  • zabezpečuje plnění usnesení ZM a RM a plní podle pokynů starosty úkoly vyplývající z usnesení zastupitelstva města a usnesení rady města,

  • zajišťuje úkoly v

Nahrávám...
Nahrávám...